In bed liggen, maar niet in slaap kunnen vallen. Het is helaas een veelvoorkomend probleem. Lig jij ook uren wakker en ben je ’s morgens niet uit bed te krijgen? Met deze 5 stappen slaap jij beter ’s nachts en wordt jij uitgerust wakker.

 

1. Maak je kamer slaapvriendelijker

De omgeving waarin je slaapt heeft ook invloed op je slaap. Je kunt dit positief beïnvloeden door een aantal kleine aanpassingen te doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je wekker niet in het zicht staat. Onderbewust kijk je steeds naar de tijd als je niet kunt slapen. Je ziet de minuten wegtikken en dit frustreert. Draai de wekker bijvoorbeeld om. Zo kun je er wel bij ’s morgens, maar kom je beter tot rust. Verduister daarnaast je kamer goed en leg je telefoon weg en de televisie uit.

 

2. Blijf niet liggen

Als je maar niet in slaap kunt vallen, blijf dan niet liggen. Ga vooral even uit bed en ga bijvoorbeeld een boek lezen in de woonkamer. Op deze manier associeer je jouw kamer niet met een negatief gevoel. Ook hier geldt weer voor: zet de televisie niet aan en gebruik je telefoon ook niet. Schermen werken niet slaapopwekkend en zorgen ervoor dat je misschien juist blijft zitten.

 

3. Terug naar bed

Wanneer je je iets slaperiger voelt, is het tijd om weer naar bed te gaan. Doordat je een tijdje niet onder de dekens hebt gezeten, is je lichaam wat kouder geworden. Het zakken van je lichaamstemperatuur is een must om in slaap te vallen.

 

4. Ontspan met oefeningen

Nog niet in slaap? Het is essentieel om rustig te zijn voor je in slaap kunt vallen. Hoe doe je dat dan? Vooral oefeningen gericht op je ademhaling zorgen ervoor dat je lichaam een staat van rust bereikt. Adem rustig diep in en uit met de ademhalingstechniek 4-7-8. Je kunt hiermee binnen een minuut in slaap vallen. Je ademt gedurende 4 seconden in, houdt je adem 7 tellen vast en ademt in 8 seconden uit.

 

5. Ga schaapjes tellen

Oké, misschien niet per se schaapjes. Maar visualiseren helpt geweldig goed om in slaap te vallen. Bedenk bijvoorbeeld welke landen je nog graag wilt zien en wat je er zou doen. Denk aan jouw favoriete film of richt in gedachten jouw perfecte huis in. Kies voor een eenvoudig en positief onderwerp. Je zult zien dat je aandacht al snel verslapt, zodat je heerlijk kunt gaan slapen.

 

6. Kies de juiste pyjama

Een pyjama is belangrijker dan je misschien denkt voor de kwaliteit van jouw slaap. Katoen en modal absorberen vocht goed en reguleren je lichaamstemperatuur. Heb je het snel warm? Kies dan voor een pyjama van flanel. Op zoek naar een heren pyjama of een huispak? Bekijk het aanbod van de Pyjama-webshop.nl! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *